Den bekymrede mor og far

3. februar 2022

Alder:
2 år, 8 mdr.

Den bekymrede mor og far

Kære Helen,

Først og fremmest tusind tak for en fantastisk brevkasse.
Jeg læser den flittigt :) sammen med de super god bøger du har udgivet gennem årene. Tak for det!

Mit spørgsmål omhandler vores lille dreng på 2,5 år som for en uge siden er blevet ramt af en ret slem virus fra dagplejen. Denne har medført store hoste, feber i tre døgn, men værst af alt, meget nedsat appetit hos Viggo.
Vi har ikke fået ham testet for Covid-19, da vi kender ham godt nok til at vide, at det vil han overhovedet ikke synes om. Dog har vi vores egne tanker/ teorier om, at det var sandsynligt, at det var det han havde, dog er både min mand og jeg negative.

Viggo har nedsat appetit som har medført, at han kastede op og var ved at falde sammen/ besvime lige bagefter. Vi tog ham straks ind på sygehuset efter kontakt til vagtlægen samme dag. Her blev vi oplyst om, at han er en sund og rask dreng, ingen problemer med maven, eller ører eller noget andet. Så hans infektionstal var ned på 3, hvilket er meget godt, da den skal ligge under 10. Så langt så godt.

Han spiser fx, to kopper smoothie og så giver vi ham TUC kiks med salt så vi sikrer at han får noget salt indenbords… det var hans morgenmad i dag om torsdagen. Til frokost fik han æg med kalkun bacon og tomater til, da han afviste alt andet. Han drak meget hele dagen lang, vand, kakao, smoothie. Han ville ikke have aftensmad overhovedet.
Han er normalt en sund og rask og rigtig glad dreng som ikke er kræsen overhovedet. Han er opdraget med, at han spiser det der bliver serveret. Havregrynspandekager, æg, ...

Annonce

... boller, frugt, pålæg, supper, alt spiser han og plejer at have god appetit.

Min mand og jeg er dog nu ved at miste “grebet” ( tror jeg man siger), om situationen, da hver dag er en kamp for at få ham til at spise, siden han er blevet syg. Jeg vil så lige tilføje, at jeg er i løbende kontakt med vores egen læge, og jeg tror jeg ringer igen på mandag…

Viggo spiser heldigvis noget i løbet af dagen, og jeg ved godt at væske indtag vægter højest. Men nu rammer vi en uge i morgen på fredag og jeg er ærlig talt meget bekymret for udfaldet af situationen, for hvor længe kan han blive ved med ikke at spise normalt?
Min mand læste en artikel forleden aften om en læge som fortæller, at man skal give sit barn alt det han lyster i sådan en situation, da kroppen skal nok sige fra og så vil de begynde at spise normalt igen.

Socialt trives han også rigtig fint i dagplejen, selv om, at han kan både være social, men han er mest typen der trækker sig, introvert typen. Han er dog ret lydsensitiv når mindre babyer græder, så græder han også nogle gange.

Herhjemme har vi altid haft meget faste rutiner omkring spisetider som skal være hyggelige og rolige, faste sove tidspunkter, snacks i løbet af dagen, putteritualer mest med mor, især siden lillesøster er kommet til for fem måneder siden, men også før det. Han har altid sovet godt, og de sidste 6 måneder har han sovet ind i vores seng hvor vi samsover. Lillesøster sover så i tremmesengen ved min side.

Håber du har nogle guldkorn til os :)
På forhånd tak for din tid.

Med venlig hilsen
Den bekymrede mor :)

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

6. maj 2024 | Opdragelse | 2 år, 5 mdr.

Særlig sensitiv? - 2 år, 5 mdr.

Kære Helen. Min datter på snart 2,5 år er i fuld udvikling. Hun er lidt...

21. april 2024 | Opdragelse | 2 år, 3 mdr.

Tilknytning mor og far

Hej Helen Lige en tanke som efterhånden fylder meget. Vi har snart en...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

Annonce

Viden om børn:

K-vitamin til baby

Sundhedsstyrelsen (og WHO) anbefaler, at alle nyfødte babyer får K-vitamin lige efter fødslen. Dette gives som injektion i låret og er med til at forhindre indre blødninger. Når barnet har fået K-vitamin denne ene gang, skal det ikke gives igen.

Børn der ammes, får ikke ret meget K-vitamin via modermælken, og det betyder, at de har større risiko for K-vitaminmangel. K-vitamin dannes også i vores tarmsystem, og da nyfødte børn har et umodent tarmsystem, vil de ikke selv kunne...

Læs mere i Babylex

Sexliv

Der er meget forskelligt hvornår både kvinden og manden har lyst til at genoptage sexlivet efter en fødsel. For nogle par går der mange måneder før de begge er parate.

Mange tror at det kun er kvinden der skal være parat, fordi det jo er hende der har født, men mænd der har oplevet deres kone føde og har set barnet komme ud af vagina, kan også have svært ved at genoptage sexlivet.

Efter fødslen er kvindes hormonbalance anderledes, end før hun blev gravid, og en...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen.

Hvor er det skønt at jeg kan skrive til dig og tak for dine altid fyldestgørende og indlevende svar - det savner jeg meget fra min egen sp!

Mange hilsner
Rikke, mor til dreng på 5 måneder